۱۳۹۷ آذر ۱۲, دوشنبه

مجاهد شهید ابراهیم نمونه خواه


مشخصات مجاهد شهید ابراهیم نمونه خواه
محل تولد: تبريز
تحصیلات: دانشجوي مهندسي
سن: 27
محل شهادت: تبریز
تاریخ شهادت: 23-6-1363

♦️ 🌷 🌷 عکس سنگ مزار این شهید قهرمان به تازگی به دست ما رسیده است.


ابراهیم نمونه خواه فرزند اسدالله در سال ١٣٣٦ در تبريز بدنيا آمد.  پس از دوران تحصیلات دبیرستان وارد دانشگاه شد.
او در سال ١٣٥٥ با نمرات عالى در دانشكده برق و الكترونيك دانشگاه تبريز پذيرفته و از همان دوران دبيرستان با مطالعات زیاد با محافل روشنفكرى آشنا شد . بعد از ورود به دانشگاه در ارتباط  با عناصر فعال سياسى قرار گرفت. در قیام ضد سلطنتی با دیگر دوستانش نقش فعالی را در راه اندازی تظاهرات داشت.
هوش سرشار، شوخ طبعى و خونسردى بى مانند او زبانزد همه بود.
 در مواجهه با شرايط سخت مبارزه در ترسناكترين لحظات خونسردی و اعتماد به نفس خود را از دست نمی‌داد. 
همزمان با اوجگيرى قيام ٥٧ با سازمان مجاهدين خلق بيش از پيش آشنا و اين رابطه عميق براى او تا لحظه شهادتش ادامه داشت. 
بعد از پيروزى قيام به‌صورت تمام وقت مشغول فعاليت درتشكيلات سازمان مجاهدين شد.
ابراهیم در ٣٠ خرداد سال ٦٠ در چهارراه شريعتى شهر تبريز دستگير و به دادگاه انقلاب (مجاور زندان تبريز) منتقل شد، با اينكه او توسط اوباش لباس شخصى و بدون شناسايى قبلى دستگير شده بود، بشدت مورد شكنجه‌های مختلف براى گرفتن اطلاعات قرار گرفت . يكى از شكنجه هايى كه در مورد اين قهرمان خلق انجام شده بود بريدن پوست گلويش بود بطوري كه دهها بار با يك چاقوى تيز تهديد به بريدن سرش می‌کردند و بعدها جاى زخمها مانند گردنبندى سفيد در گلويش دیده میشد؛ بالاخره با مقاومت بي نظير و عدم شناسايى ارتباطش با مجاهدین، به‌عنوان يك هوادار ساده جان سالم بدر ميبرد اما با اين حال حبس ابد گرفت.
 به‌محض ورود به بند ٩ زندان شروع به برآورد وضعیت کرده و با بقیه هواداران سازمان ارتباط بر قرار کرد و دژخیمان زندان از دستش کلافه شدند و پس از مدتی  در خرداد ٦٢ بازجوها بند مزبور را منحل و نفرات آنرا (كه در حدود ٦٠ نفر بودند) با بند ٣ گانه (حدود ٩٠٠نفر) ادغام کردند.
ورود ابراهیم و یارانش  به بند سه گانه باعث بالا رفتن روحیه جمعی دربند شد و پس از مدت کوتاهی با بقیه هواداران سازمان در زندان ارتباط برقرار کرد و تشکیلات سازمان را براه انداختند. 
سرانجام در پاييز ٦٢ با يورش مسلحانه سپاه پاسداران و بازجوها به مقاومت داخل زندان بيشتر زندانيان در داخل زندان دوباره دستگير و راهى انفرادى شدند.
ابراهیم به‌عنوان نفر اول بهمراه ٩ مجاهد ديگر مسئوليت كل قضايا را بعهده گرفتند و جانهاى خود را فداى جمع كردند.
بازجوها ٦ ماه آنها را در انفرادى زندان و چند ماه در انفرادى سپاه تحت فشار قرار دادند تا بلكه خللى در اراده آنها ايجاد كنند اما آن ١٠ نفر به غير از عشق به خلق و خالق و سازمانشان حرف ديگرى براى دژخيم نداشتند. 
سرانجام در تاریخ  ٢٣ شهريور ٦۳ ابراهیم نمونه خواه و ۹ مجاهد دیگر (روز عيد غدير) در زندان تبريز تيرباران شدند.

با ما در کانال تلگرام پیشتازان راه آزادی ایران همراه باشید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر